Skip to main content

Newt Gingrich's South Carolina victory has brought onto the spotlight his campaign's main benefactor, Sheldon Adelson. Relatively to his wealth and the manner in which he has acquired it, Adelson has managed to stay away from the world's MSM limelight - this, despite his quoted bragging of being "The world's richest Jew" (he's not, btw; but his wealth is currently estimated at >$20B).

Because of this relative obscurity, Adelson's political exploits in Israel remain unexplored. Or - maybe - it is because mainstream media might sometimes shy of telling things like they are? Naah. Anyway, a great topic left wide open for the blogosphere to pick up on. So here I am.

Robert Scheer might wonder about the details of the "business" transaction between magnate Adelson and candidate Gingrich. For a casino billionnaire, it is amusing to see Adelson put his pocket change ($10M and counting) on such long odds.

His bet in the Israeli scene has been far safer and more successful. Well, over there you can apparently buy the entire gambling house. NYT laconically tells us that

Over time, Mr. Adelson made his conservative views felt not only within the committee, but also in Israel. He started a free daily newspaper in 2007, Israel Hayom, that is widely viewed as supportive of Prime Minister Benjamin Netanyahu, a close friend who shares his hawkish outlook.

Can you taste the sugar(coating)? Ah, the wonderful world of NYT, where every story on Israel must present that country in a respectable light - lest angry mobs burn down the house. This is yet another case, where the reality is so much more fun than its sanitized NYT version.

Adelson's investment in Israel Hayom far exceeds his Gingrich bets. But perhaps "investment" should be understood in the metaphorical sense, because it doesn't appear there's a chance to ever make money with a daily-issue sale price of (0). This business article (Hebrew link) estimates that Adelson had lost NIS 250M ($70M) on the paper in 2007-2010. It is now 2012.

Rather than making money off a newspaper, Adelson's "Israel Hayom" mission has been to reshape Israel's politics and media, and in this he has succeeded, wreaking damage that is possibly beyond repair. Follow me for the details.

The price of daily newspapers in Israel is no chump change: it is well over $1. After adjusting for the lower average salary, you can see that Israelis need to pay 3-5 times or so more per issue compared with Americans. One might cry foul; but on the other hand, the 3 main dailies - centrist mammoth Yediot, center-right challenger Maariv (both tabloids), and high-brow "NYT clone" Haaretz - have struggled to keep afloat even with these prices.

Add to this a free-for-all political culture, with nearly no checks, balances, or awareness of what these strange beasts are - and you've got a wide-gaping hole for someone with billions to spare and a crass political agenda.

Competing directly on Maariv's market niche, Israel Hayom was massively distributed from the get-go - at bus stops, supermarkets, malls, etc. etc. - for free. Maariv's market share plummeted, its #2 position easily captured by Israel Hayom. For the past couple of years the word "bankruptcy" has been hovering over Maariv. In a lame effort to compete, it has slanted its reporting even farther to the right. Because Israel Hayom has never made its leanings secret, to the point that earned it the common nickname "Bibiton" ("Bibi's Newspaper"). For example, on Independence Day 2008 Israel Hayom published a special issue, whose centerpiece was a lengthy, fawning interview with then-opposition leader Netanyahu. Maariv's Rogel Alpher, writing about this interview (Hebrew link), claims that in fact it was Netanyahu who had urged his friend Adelson to use his vast pockets and set up a newspaper to fight the rest of Israel's media - whom he deems hostile to him. As this article reminds us, the vast majority of Israel Hayom readers are scarcely aware of all these machinations - they are just happy to get a shiny full-size newspaper for free every day.

Here's how Israeli media researchers described the newspaper's actions during the 2009 election campaign:

A study conducted by Moran Rada showed that while competing newspaper's coverage of Netanyahu was "not especially fair", Yisrael Hayom's coverage was biased in favor of Netanyahu in most editorial decisions, that the paper chooses to play down events that don't help to promote a positive image for Netanyahu, while on the other hand, touting and inflating events that help promote Netanyahu and the Likud. Oren Persico reached the same conclusion after the 2009 Knesset elections, writing that throughout the campaign, Yisrael HaYom published only one article critical of the Likud, and tens of articles critical of Kadima.

Recall, Kadima won 28 seats in the 2009 elections (out of 120), vs. Bibi's Likud's 27. Had the margin been a couple of seats larger, we'd have to contend with PM Livni's centrist coalition, rather than PM Bibi's wingnut circus. The Occupation would have probably been intact; but relations between US and Israeli governments would surely have been far smoother than they are now. And almost as likely, we could have avoided some signature Bibi moves such as the takeover of the Gaza flotilla (his predecessor allowed a smaller flotilla through in 2008) and the ensuing ugly propaganda battle and souring relations with Turkey.

With mainstream Israel deeply under the spell of short-attention-span media consumption, I'd like to hear someone arguing that NIS 250M of free campaigning posing as a "legitimate newspaper", had made no difference in the 2009 elections and in bolstering Bibi's position since then. Well, actually, that's exactly what I hear from Israelis when I raise the point. No one likes to think they've been manipulated and suckered.

Well... sorry to break it to you: not only are Israelis extremely non-savvy and non-participatory citizens in their relationship with their government (the summer 2011 social protests can be seen as a long-overdue reaction to that relationship). A large sector of mainstream Israelis are also among the most volatile sucker voter populations on the planet. For example, in 2003 Israelis catapulted the anti-religious Shinui party to 3rd place with 15 seats. By the next election (2006) the party was wiped out (yes, 0 seats) due to corruption and dysfunction. Half as many so-called "protest voters" then turned around and chose an obscure party advocating retirees' rights, awarding it 7 seats. Within months that party, as well, has turned out to be a cruel hoax, and by 2009 it had evaporated.

In view of this volatility, the number of “sucker votes” up for grabs, and the closeness of the 2009 elections – it is highly likely that using his "Bibiton" as a propaganda vehicle, Adelson has essentially bought the present government of Israel - lock, stock and barrell.

Needless to say, no anti-trust investigation has been launched against what seems to be a blatant violation of predatory pricing laws in the newspaper market. One reason is that apparently, Israel has no predatory-pricing law. After the devastating impact both on competing newspapers and on the political map became evident, there were several attempts by non-Likud politicians to pass such a law; the attempts failed. Meanwhile, according to its Wikipedia entry, Israel Hayom has now surpassed Yediot. Starting in summer 2010 - a mere 3 years after its launch! - this free-propaganda Adelson gamble posing as a newspaper has the #1 spot in weekday market share. In 2011 it has further cemented its position: it now publishes a lengthy Friday edition (Israel's analogue to the Sunday papers), which is already running second to Yediot. If recent trends continue, it will take over the #1 weekend spot pretty soon.

And Adelson, bless him, is not the type to use this immense clout in a refined manner. In 2011, when Israeli TV channel 10 aired an unflattering story about him, he forced the anchors to go on air and issue a humiliating apology written by his cronies - leading the head of Channel 10 news to resign in protest.

It was not enough for Adelson: when this still semi-public channel requested additional funding, the government committee surprisingly denied it - and Channel 10 might go bankrupt. The court recently ruled in Channel 10's favor, but the story is not over. Similarly, the story is far from over for Adelson's meddling in Israeli politics, and for mainstream Israelis' frightening blindness to it.

-------- 10:30 AM PST UPDATE --------

A few corrections and additions above. But I forgot to end with the funniest (or saddest) part.

Israel Hayom has no printing presses. So who prints their papers? Haaretz - yes, that would be the champion of liberal-progressive values, both through its daily and through its rabble-rousing economic tabloid "The Marker". According to the Hebrew article linked in the intro (posted by "The Marker"s competitor, of course), the Israel Hayom payments make up some 15%-20% of the Haaretz-The-Marker group's revenue stream.

Recently, Haaretz protested loudly when PM Netanyahu made snide remarks about their being "adversaries to Israel" or something like that. You worry about the right-wing's chilling effect on Israel's media freedom? Well, how about stopping those Israel Hayom presses for a while?

I'd hate to be in Haaretz's position, having to decide between going under (Haaretz was fairly close to that in the mid-2000's), and serving the interests of those trampling upon what you hold most dearly. But sometimes one does need to walk the walk. It might be that this Israel Hayom deal has made Haaretz owners more amenable to a second shocking deal, in which 20% of the paper was sold to right-wing Russian oil oligarch Leonid Nevzlin. Such a sale would have been unimaginable a few years ago.

Well, Haaretz might find itself dumped by the wayside anyway - in recent months Israel Hayom started publishing some of its volume in the presses of defeated rival Maariv.

---- FRIDAY MORNING UPDATE: Many thanks to the ranger who rescued this post. This morning, an expanded version is going up at "The Only Democracy"?, the Jewish Voice for Peace blog. I now added several excerpts and corrections from there to this post.

Originally posted to Adalah — A Just Middle East on Thu Feb 02, 2012 at 08:36 AM PST.

Also republished by Community Spotlight.

EMAIL TO A FRIEND X
Your Email has been sent.
You must add at least one tag to this diary before publishing it.

Add keywords that describe this diary. Separate multiple keywords with commas.
Tagging tips - Search For Tags - Browse For Tags

?

More Tagging tips:

A tag is a way to search for this diary. If someone is searching for "Barack Obama," is this a diary they'd be trying to find?

Use a person's full name, without any title. Senator Obama may become President Obama, and Michelle Obama might run for office.

If your diary covers an election or elected official, use election tags, which are generally the state abbreviation followed by the office. CA-01 is the first district House seat. CA-Sen covers both senate races. NY-GOV covers the New York governor's race.

Tags do not compound: that is, "education reform" is a completely different tag from "education". A tag like "reform" alone is probably not meaningful.

Consider if one or more of these tags fits your diary: Civil Rights, Community, Congress, Culture, Economy, Education, Elections, Energy, Environment, Health Care, International, Labor, Law, Media, Meta, National Security, Science, Transportation, or White House. If your diary is specific to a state, consider adding the state (California, Texas, etc). Keep in mind, though, that there are many wonderful and important diaries that don't fit in any of these tags. Don't worry if yours doesn't.

You can add a private note to this diary when hotlisting it:
Are you sure you want to remove this diary from your hotlist?
Are you sure you want to remove your recommendation? You can only recommend a diary once, so you will not be able to re-recommend it afterwards.
Rescue this diary, and add a note:
Are you sure you want to remove this diary from Rescue?
Choose where to republish this diary. The diary will be added to the queue for that group. Publish it from the queue to make it appear.

You must be a member of a group to use this feature.

Add a quick update to your diary without changing the diary itself:
Are you sure you want to remove this diary?
(The diary will be removed from the site and returned to your drafts for further editing.)
(The diary will be removed.)
Are you sure you want to save these changes to the published diary?

Comment Preferences

Subscribe or Donate to support Daily Kos.

Click here for the mobile view of the site